Welke fotocamera en lens is het beste voor foodfotografie?

Op dit moment maak jij foodfoto’s met je telefoon, maar stiekem wil je toch graag een camera aanschaffen. Maar welke fotocamera kies je dan? En welke lens is het handigste voor voedselfotografie? 

In deze blog help ik je een eindje op weg. 

Fotocamera met 50mm lens voor foodfotografie achter de schermen

Portretfoto door Anne Pluijms

Kwestie van smaak?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het type camera en de soort lens die je kiest, hangt helemaal af van jouw persoonlijke voorkeur, welke soort foto’s je graag maakt en van je budget

In de wereld van fotografie is voor iedere portemonnee wat beschikbaar. Dit geldt voor zowel de body van de fotocamera, als voor de lenzen die je erop kunt draaien. Ook wel objectieven genoemd. 

I know, dit was waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zat te wachten… Maar wel het eerlijkste wat ik je kan vertellen.

Fotograferen is eigenlijk een niets anders dan het inlijsten van een stukje werkelijkheid. En hoe je dat precies doet, maakt stiekem niet zoveel uit. Naar mijn mening is het niet zozeer de camera, maar vooral de kwaliteit van de lens die bepaalt hoe je foto eruit komt te zien. Daarnaast is het handig om te weten dat het beeld dat jij door je fototoestel ziet (de beeldhoek), afhankelijk is van het type fotocamera en de lens die je gebruikt. 


Ehm ja leuk allemaal, maar wat nu? Waar moet je nu beginnen? 

Natuurlijk leg ik het hieronder verder aan je uit. 


Een goede basis voor de beginnende foodfotograaf

Begin je net met voedselfotografie en weet je nog niet zo goed waar te beginnen? Dan is een beeldhoek van 50mm een super start. Dit komt doordat je met dit beeld EN mooie flatlays kun maken EN mooie foodfoto’s schuin van boven of recht van voren. En wil je juist mooie close up foto’s maken, dan is een beeldhoek van 100mm de perfecte volgende stap.

Verzamel een aantal foto’s die je echt heel tof vindt en vraag de fotograaf die ze gemaakt heeft, welke camera en lens hiervoor gebruikt zijn. Natuurlijk is een foto veel meer dan dat, denk aan compositie, styling en licht, maar dit helpt je zeker een eindje op weg te ontdekken wat jouw smaak is.

Ehm… en die beeldhoek? Is dat hetzelfde als het aantal millimeters die op de lens staan? 

Ja en nee. Wat ik hiermee bedoel is het beeld wat jij uiteindelijk door de fotocamera ziet. Kortom de onbewerkte foto. Zo kan een 50mm lens op de ene fotocamera echt een beeldhoek van 50mm geven, maar op de andere fotocamera een beeldhoek van bijvoorbeeld 85mm. En dat terwijl het dezelfde lens is… Dit heeft te maken met de grootte van de sensor in je camera en de zogenaamde ‘crop factor’. Hoe dat werkt leg ik hieronder verder uit.

Verschillende soorten fotocamera’s en sensoren

Het is goed om te weten dat er verschillende type camera’s bestaan. Denk bijvoorbeeld aan systeemcamera’s, spiegelreflexcamera’s of mirrorless fotocamera’s. Waarschijnlijk heb je wel eens 1 van deze termen gehoord. En dan gok ik op de ‘spiegelreflex’ (ook wel ‘dslr’ in de volksmond).
Maar omdat de meeste apparaten uit 2 grote onderdelen bestaan, namelijk een body plus een verwisselbare lens, zijn er ook tal aan verschillende lenzen waar je uit kan kiezen… Jep, nog meer keuzes… Maar blijf nog even hangen, het wordt duidelijker, geloof me.

In elk fototoestel zit een sensor, waarop het beeld wordt geregistreerd. Vergelijkbaar met het negatief van een fotorolletje, wat in een ouderwetse toestel zat. Hoe groter deze sensor, des te meer beeld er wordt vastgelegd. De grootte hiervan verschilt per type camera. 

Er bestaan fotocamera’s met een kleine sensor, een zogenaamde ‘crop sensor’, maar ook toestellen met een iets grotere ‘full frame sensor’. De woorden ‘sensor’ en ‘camera’ worden vaak door elkaar gebruikt.

Veel professionele foodfotografen gebruiken een spiegelreflex- of mirrorless camera met een ‘full frame’ sensor. Maar beginnende voedselfotografen starten vaak met een spiegelreflexcamera met een ‘crop sensor’. Waarom? De investering is lager.

Welk merk je kiest is een kwestie van smaak. De ene zweert bij Canon, de ander bij Nikon en weer een ander bij Sony, etc. Elk merk heeft zo z’n eigen kenmerken qua kleuren, contrast, prijsklasse, etc. Iets om bij stil te staan, is dat goede lenzen tientallen jaren mee kunnen gaan. Dit is een van de redenen dat fotografen niet zo snel meer overstappen van merk.

Wat is het verschil tussen een crop camera en een full frame camera?

Leuk al die termen, maar wat is dan het verschil? Simpel gezegd: de hoeveelheid beeld die jij ziet. Er vanuit gaande dat je een foto maakt met dezelfde lens, gefotografeerd vanaf dezelfde afstand tot je onderwerp. 

Een lens op een ‘crop camera’ zoomt als het ware alvast een stukje van het beeld in. Het beeld komt daarmee iets dichterbij. Je hebt dus iets minder in beeld dan bij een ‘full frame camera’ wanneer je door dezelfde lens kijkt. Dit komt doordat een 'crop toestel’ een kleinere sensor heeft om het licht op te registreren. En hier komt de term ‘crop factor’ om de hoek kijken. 

Wat is de crop factor?

De letterlijke vertaling van ‘crop’ is bijsnijden of uitsnijden. De mate waarin het beeld is ingezoomd of bijgesneden, wordt ook wel de ‘crop factor’ genoemd. De gouden standaard is de sensorgrootte van een full frame. Deze is vergelijkbaar met die van een ouderwets fotorolletje; namelijk 24x36mm. De afmetingen van een crop sensor zijn kleiner. Een lens op een full frame body snijd het beeld niet bij en dit staat gelijk aan een crop factor van 1. Hier zie je, zoals de naam al zegt, het volledige beeld door de lens.

De crop factor verschilt per type fotocamera en ligt voor een spiegelreflex crop camera gemiddeld tussen de 1,5-1,7. Dit getal is heel belangrijk om rekening mee te houden wanneer je een lens aanschaft. Je vindt deze informatie in de gebruikershandleiding van je camera

Waarom is de crop factor belangrijk bij het aanschaffen van een lens? 

De crop factor heeft dus invloed op de hoeveelheid van het beeld dat jij ziet door de lens. Zie ook de 3 foto’s onder deze tekst.

Een lens op een full frame camera geeft altijd dezelfde beeldhoek als het aantal millimeters dat op de lens staat vermeld. Want de crop factor is 1. 

  • Dit betekent dat wanneer je een 50mm lens op een full frame body draait, je het beeld ziet van een 50mm lens. Want de rekensom 50x1=1.

Een lens op een crop camera geeft een andere beeldhoek als het aantal millimeters dat op de lens staat vermeld. Hier moet je corrigeren met de crop factor.

  • Een 50mm lens op een crop camera body met factor 1.7, geeft het beeld vergelijkbaar met een 85mm lens. Want de rekensom 50x1.7=85

Effect van de crop factor op de beeldhoek - full frame versus crop camera

Verschil crop camera en full frame camera met 50mm lens

Full frame camera met een 50mm lens

effect crop factor op beeldhoek met 50mm lens

Crop camera met 50mm lens

Verschillende soorten lenzen

Er bestaan objectieven met een vaste beeldhoek (prime lens) en met een variabele beeldhoek die je zelf kunt instellen (zoom lenzen). Ook dit is een kwestie van smaak.

Eigenlijk is ‘lens’ niet helemaal het juiste woord… Je draait een objectief op je toestel en in dit objectief zit glaswerk (of plexiglas) met een bepaalde bolling, welke de lens vormt. Aan elk objectief hangt een getal met millimeters voor de beeldhoek. Bijvoorbeeld een beeldhoek van 35mm, 50mm of 100mm. Dit heeft te maken met de brandpuntafstand en dus een lesje natuurkunde… Maar daar zal ik hier niet dieper op in gaan, ik zal het nu even praktisch houden. 

Ezelsbruggetje

Hoe lager het aantal millimeters, hoe breder het beeld. Hoe hoger het aantal millimeters, des te dichterbij het beeld komt en dus hoe smaller het beeld.

  • 35mm = groothoeklens (fish eye in de voordeur) = je ziet veel breder beeld dan je ogen

  • 50mm = je ziet een vergelijkbaar beeld als je eigen ogen

  • 100mm = close up = je ziet minder, alsof je oogkleppen op hebt

Mijn favoriete lenzen voor food

Stiekem ben ik verliefd op de ‘nifty fifty’… Ofwel de 50mm prime lens. Dit objectief gebruik ik het vaakst voor foodfotografie. Maar deze wordt op de voet gevolgd door de 100mm macrolens. Benieuwd waarom deze mijn favoriete must haves zijn voor het fotograferen van food? Je leest hier.

Samengevat

  • Stiekem is alles een kwestie van smaak. Het type camera en lens wat je kiest, hangt helemaal af van jouw persoonlijke voorkeur, welke soort foodfoto’s je graag maakt en van je budget.

  • Vooral de kwaliteit van de lens bepaalt hoe je foto eruit komt te zien.

  • Het beeld dat jij door je fototoestel ziet wordt bepaald door de combinatie van het type fotocamera en de lens die je gebruikt (crop sensor versus full frame sensor).

  • Beginnende voedselfotografen starten vaak met een spiegelreflexcamera met een ‘crop sensor’.

  • Een veelgebruikte beeldhoek in de foodfotografie is het beeld van de nifty fifty; ofwel de 50mm.  Dit komt doordat je met dit beeld EN mooie flatlays kun maken EN mooie foodfoto’s schuin van boven of recht van voren. Voor close ups wordt vaak een beeldhoek van 100mm gebruikt. 

  • Benieuwd naar mijn 2 meest favoriete lenzen voor foodfoto’s en waarom? Klik hier.

close up met 100 millimeter macrolens foodfoto

Foodfoto gemaakt met 100mm macrolens - fotoachtergrond ‘rustic baking tray’ @studiofoek

Heb je vragen na het lezen van deze blog? Laat een berichtje achter in de comments hieronder, ik help je graag op weg.


Maak foodfotografie & styling gemakkelijker

Na een lange zoektocht heb ik DE perfecte backdrop gevonden! En die wil ik graag met je delen. Zodat jij ook zelfverzekerd & snel een sfeervol levensecht plaatje kan maken. En zo klanten kan laten watertanden, met mooie foodfoto’s op je socials of website.

Benieuwd? Je vindt ze door op DEZE tekst te klikken. Wie weet zit er eentje tussen die bij jou past…