Hoe zet je gerecht & product samen mooi op de foto?

Werk jij wel eens samen met een foodmerk?

Een product verwerken in een foodfoto kan best een uitdaging zijn… Hoe zorg je ervoor dat het gerecht & het product beide mooi op beeld staan? Met deze 4 tips kun jij tijd besparen & zorg je voor een tevreden klant. Kijk je liever een korte video in plaats van lezen? Scroll snel naar beneden, onderaan de blog staan twee korte video’s van 2 minuten.

nutrifoodz foto 3 - red juice.jpg

1. Maak duidelijke afspraken, voordat je begint met fotograferen

Jij bent gevraagd een recept te maken en te fotograferen met bijbehorend product verwerkt in de foto. Maar hoe wil de klant het product graag terug zien in de foodfoto? De eerste stap is misschien een open deur, maar is de moeite waard niet te vergeten. Zo zorg je dat de verwachtingen van de klant passen in wat jij hen kunt leveren. Twee vragen die ik niet meer vergeet: moet het product geheel scherp op beeld of mag het ook iets uit focus op de achtergrond? En moet het product in z’n geheel zichtbaar zijn of is deels prima? Niet is vervelender dan dat jij veel moeite hebt gestoken in het maken van content, welke uiteindelijk net niet naar wens is… 

2. Vraag vooraf om meerdere producten van dezelfde soort

Als fotograaf heb je de mooiste onbeschadigde productverpakkingen nodig. Zo kun jij de meest fotogenieke uitkiezen. Dit kan je veel tijd bij de nabewerking besparen! Photoshoppen is leuk, maar uren lang nabewerken om kreukels, krasjes en reflecties weg te werken… De basis ligt in het maken van een kwalitatief goede foto.
Ik vergat dit laatst in mijn enthousiasme, waardoor ik een creatieve oplossing moest bedenken voor het openen van de verpakking. De inhoud moest tenslotte ook in het gerecht verwerkt, maar het product zo mooi mogelijk op de foto… Daarbij kwamen de producten per post en hadden helaas de nodig krassen en kreukels onderweg opgelopen… Kortom, niet handig!

3. Merknaam of logo altijd leesbaar

Wanneer een verpakking ‘uit focus’ ofwel iets waziger op de achtergrond in een foto, is het belangrijk dat de merknaam of het logo wel herkenbaar blijft. Onze ogen proberen tekst meteen te lezen. Wanneer dat niet meer of te moeizaam gaat, kan de foto als minder mooi worden ervaren. 

Frambozen smoothiebowl.jpg

4. Zorg voor balans in de foto

Dit bepaalt mede of je een foto mooi vindt of juist niet. Wat bedoel ik hiermee? Kijk goed naar de verhoudingen tussen je props, het gerecht en de verpakking. Kies bijvoorbeeld een groter bord of een grote taart, bij een grote verpakking. En andersom, fotografeer  alleen een taartpunt op een kleiner bordje, bij een kleiner product. Daarnaast kun je balans creëren door gelijke vormen te combineren of gelijke kleurtonen. Bijkomend voordeel, een goed evenwicht helpt je bij het maken van een sterke compositie. Zo wordt jouw beeld prettig om naar te kijken. Dit gaat automatisch, zonder dat de kijker daarover hoeft na te denken.

Twee voorbeelden

Als voorbeeld de foto’s bij deze blogpost. Bij de eerste foto (bovenaan) heb ik bewust gekozen voor een hoek van ongeveer 45 graden, zodat de diepte van de kom zichtbaar is. Deze hoogte camoufleert een deel van de witte zak erachter, waarbij de verhoudingen wat mooier uitkomen. Het merklogo is hier cirkelvormig. Een oneven aantal kijkt prettiger dan een even aantal, daarom heb ik hier 2 kommen gebruikt, zodat er totaal 3 cirkels ontstaan. Bij de tweede foto heb ik dezelfde witte kom gebruikt, maar voor een flat lay perspectief gekozen. Op deze manier is de grootte van de kom en die van de blender meer in verhouding.

Kijk je mee?

De high lights van deze blog heb ik verwerkt in twee korte filmpjes. Deze deelde ik afgelopen week op mijn Instagram account @studiofoek.

In 5 stappen naar de perfecte compositie

Wil je meer weten over compositie en/of mijn handige tekenhulp downloaden? Klik hier voor het artikel (scroll naar beneden, de fototips staan onder het recept).

Waarom zou je een foodshoot voorbereiden?

Ben je benieuwd naar de 5 vragen die ik altijd stel bij het voorbereiden van mijn fotoshoot? En waarom ik dat doe? Klik hier.